Dag Ett

Så var första dagen på min ettåriga framtidsinvestering avklarad.
Ja, jag har börjat på Hundcampus nu. :)

Dagen började med ett återbesök hos Smillas veterinär hemma i Örebro. Hon har problem med samma tå som hon förut blev av med klon på. Hon är nu jättesvullen och har sår på hela framkanten av den tån. Har haft henne på antibiotika i en vecka nu i ett försök att häva det, men det har snarare blivit värre under den tiden. Idag sa veterinären att de förmodligen inte lyckades med att få bort allt kloämne och att det är det som trycker på underifrån. Men hon trodde också att Smilla lyckats slå i just den tån, eftersom det uppstod så plötsligt. Tyvärr är nu det enda vettiga alternativet att amputera större delen av tån, så Smilla är inbokad för operation på tisdag nästa vecka. Tänker passa på att få henne kastrerad då när hon ändå är sövd.

Strax efter lunch anlände jag till Hällefors med två ivriga hundar och ett baksäte fullt med grejer. Tur man har bil... ;)
Jag var lite sen och parkerade bilen precis den tid vi skulle börja, så jag lämnade allt i bilen och gick direkt in till introduktionen. I ungefär en timme satt vi sen och blev korvstoppade med presentationer, schema, målsättning med utbildningen m.m. Jag slapp iallafall en sedvanlig "skojfrisk" presentation där man ska intervjua varandra eller rita av varandra eller nåt sånt jobbigt. Vi gick bara varvet runt och sa vad vi hette, vad vi gjorde där och vad vi hade för hund.

Det är jag och en kille från Tyskland som går analytikerutbildningen, men åtminstone nu läser vi tillsammans med en till kille som börjat på dressör-utbildningen. Sen gör vi också en del saker tillsammans med de elever som började i höstas och därmed läst halva utbildningen redan. Rätt skönt faktiskt, och lite ovant efter universitetet, att vara bara 2-3 stycken i "klassen".

Efter en längre fikapaus då jag passade på att rasta hundar och packa ur bilen så hade vi teori om klickerträning. Fick också göra lite småövningar. Just den biten var inte direkt nånting nytt för mig, eftersom jag klickar Smilla emellanåt så har jag en liten kunskapsbas där. Men det var ändå kul, läraren lade övningarna på en högre nivå för mig än för de andra, så jag fick lite nya kunskaper jag oxå.

Kvällen avslutades med att vi bjöds på pizza av skolan och hade en gemensam middag med efterföljande "skitsnack". :)
Alla är jättetrevliga och enkla människor att ha att göra med. De vovvar jag träffat är söta och snälla och flera av de äldre eleverna har valpar med sig nu efter julen.
Schemat ser kul ut, och inte så mycket att jag blir stressad av det. Det ser lagom ut med långa pauser emellan.

Nu är det dags att sova! Imorgon har vi första etologi-lektionen och sen ska vi prova klickern på våra egna hundar...
Kram!

Kommentarer
Postat av: Sayo

Låter som en precis lagom första dag :D

2008-01-23 @ 22:34:13
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0