Dag Fyra

Började dagen med lite mera klickerträning. Smilla hoppade på tre ben och såg ganska olycklig ut. Gillade dessutom inte det blöta vädret, slickade sitt bandage hela tiden. Så vi gick in, körde lite inomhus ett tag. Men hon såg ut att ha så ont så jag gick upp med henne på rummet och tog med mig Kira istället.
Hon visade sig vara föga intresserad av Frolic som belöning så vi fick plocka fram korv istället. Eftersom jag knappt klickat henne så stannade vi inomhus för att minska på störningarna, och med korvens hjälp gick det riktigt bra mot slutet.

Sen var det dags för en tur i labbet igen. Och idag tog jag bilder! Jag jobbade med Kira idag, vi kom fram till att jag kommer göra det i framtiden på lektionerna och så går jag dit med Smilla efter lektionstid, så jag kan ta det vid nåt tillfälle där hon inte varit lämnad ensam innan och stressat upp sig. Så när vi gick därifrån för att äta lunch så ställde jag iordning allting för Smilla, hade med henne vid lunchen så hon hann lugna ner sig. Sen gick vi till labbet efteråt och körde litegrann. Hade hjälp av en av mina kurskamrater och det gick mycket bättre när hon inte var stressad. :)
image1
Uwe från Tyskland vid konstruktionen där vi övar in dofter på hundarna.

image2
Petter jobbar med sin hund Starr. Uwe assisterar vid behov. Saken som sticker ut på höger sida i bordshöjd kan röras i sidled, på den ställs en burk med den doft hunden tränas på, och 3 tomma burkar som en störning för hunden. Hunden belönas sen när den pekar ut den burk doften finns i, var än burken står.

image3
Här syns hur Petter kan röra burkarna i sidled med sin högra hand. Med vänster hand släpper han ner godis åt Starr när hunden identifierar rätt burk.

image4
Här har Starr hittat rätt burk och får sin godisbelöning i en ränna ovanför burkarna.


Efter lunch hade vi lektion om vardagslydnad och problemlösning. Det var väldigt intressant och jag fick lite tips om fler grejer jag kan prova för att förbättra vissa saker hos våra hundar.
Sen var det dags för nånting som inte hade med hundar att göra alls - nån gång i veckan samlas alla för att gemensamt hjälpa till med nåt projekt i huset. Idag var det 2 grejer att göra så vi delades upp. Hälften fick bära skåp till nya platser i korridorerna och andra hälften (där jag ingick) fick måla väggarna i ett rum som fräschas upp för att bli ett mysrum med tv för oss elever.
image5
Fina skyddskläder fick vi oxå ;)

Imorgon har vi lite mer klickerträning innan det är dags att knyta ihop veckan som gått och få hemläxa till nästa vecka. Sen styr kosan tillbaka till Örebro igen.

Kommentarer
Postat av: Sayo

kul med bilder! :D

2008-01-27 @ 12:09:22
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0