Dag Två

Idag har jag varit riktigt trött. Somnade lättare än jag vanligtvis gör, men gick och lade mig lite för sent så jag sov bara ungefär 5-5½ timme. Den mängden sömn efter en föregående natt med 3 timmars sömn var inte så bra...
Tog dock en power-nap innan kvällsmaten och efter det har jag varit lite piggare igen.
Jag märker att jag inte har energi som vanligt än, för när vi har fikapauser och dylikt så behöver jag gå till rummet och bara vara ett tag. Sitta i lugn och ro och vila mig lite. Men det funkar iallafall med lektionerna, än orkar jag med. :)
Det hjälper ju en hel del att det inte är så långa lektionspass åt gången. Imorse började vi kl nio med "husmöte", Vi hade inte så mycket att ta upp, så vi var klara på en halvtimme fast vi hade en timme avsatt, så vi fick en paus. Sen hade vi ett etologi-pass fram till lunch med paus mitt i. Provade att ha Smilla med mig första delen och byta till Kira till andra delen. Funkade bra att ha med dem, men Smilla gillade inte att lämnas ensam i rummet utan skällde mer eller mindre hela tiden. Har haft henne i buren när jag lämnar henne en stund, men hon har stressat upp sig och skällt en massa idag... Nu på kvällen tog jag separata promenader med hundarna och lämnade Smilla lös i rummet när jag gick med Kira. Och faktiskt så hörde jag inte ett enda skall.... Så jag ska nog prova att lämna henne lös i rummet imorgon, så får vi se...
I eftermiddags hade vi först ett pass klickerträning med hundarna. Jag har ju bara klickat på egen hand efter böcker och sånt, så det var nyttigt att göra det med en instruktör närvarande. Jag hade lite detaljer att finslipa... Men Smilla var med på noterna! :) Men passet efter det var det jag sett fram emot hela dagen - teori och praktik i labteknik. Dvs att vi fick lära oss hur vi ska börja lära hundarna specialsök efter en doft (ex-vis knarkhundar, likhundar, bombhundar). Ska ta en bild på labbet imorgon och lägga upp så ni får se, det är värsta high-tech. :) Idag fick vi teori om det innan vi gick in i labbet utan hundar och fick "torrträna". Känna på hur man flyttar burken med doft samtidigt som man är beredd med klickern och godis. Avslutningsvis tog vi in hundarna en och en och lät dem kolla av rummet, prova att gå upp på ställningen där doftburkarna finns, etc. Jag tog Kira för Smilla var så stressad efter att ha varit ensam på rummet en stund. Passade sen på att gå in med Smilla och göra samma sak efter kvällsmaten när hon var lugn och fin.

Imorgon ska vi ha mer etologi och sen ska vi också få börja testa vovvarna på doft i labbet. De ska få börja med te-doft. :) Men det bästa av allt är att Jörgen kommer på besök! :)

Kommentarer
Postat av: Sayo

Ser fram emot att få komma dit och hälsa på snart :D

2008-01-23 @ 22:37:59
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0