Inne i v. 14 nu...

Ja, i fredags marscherade vi in i v.14 minsann! Alltså är vi 13+2 idag.
Har varit lite tröttare igen de två senaste dagarna, samtidigt som det har spänt i magen - har känts som att livmodern är typ sprängfull där inne. Så jag undrar om det är nån tillväxtperiod på gång just precis nu. Att Pyret passar på att växa lite extra fort just nu.
Annars mår jag finfint nu, illamåendet är borta annat än bara ett par sekunder åt gången nån enstaka gång om dagen. Och det kommer bara om jag är väldigt hungrig. Men jag har blivit lite smått en mästare på att småäta, så det händer inte ofta att jag är så hungrig. Jätteskönt är att jag nu återigen tål lukten av mat som tillagas, så nu kan jag laga mat själv igen, eller hjälpa Jonas när han håller på. Eller gå i affären förbi stället med grillad kyckling utan att vara nära att spy. ;)
Vägde mig igår morse och jag har ännu inte gått upp nånting. Fast jag tror att jag egentligen kanske gjort det, nåt kilo eller två bara, men att jag samtidigt gått ner motsvarande vikt i fett. Visserligen småäter jag mycket, men jag småäter på frukt. Dricker nästan bara vatten. Äter nyttigare mat. Mycket mer matiga sallader och inte alls lika ofta fetare mat. Tanken på fet mat kan fortfarande få mig lätt illamående, varför jag sällan blir sugen på det. Praktiskt! Hoppas det håller i sig när Pyret har behagat kika ut också! ;)
Håller som bäst på att vänja mig vid att behöva springa på toaletten mycket oftare. Jag har annars alltid haft "partyblåsa", nästan bara gått morgon och kväll på toa... Men nu går jag minst lika ofta som Jonas, många dagar fler gånger t.o.m. Och jag måste upp nästan varje natt och kissa... Irriterande! Men det lär ju inte bli bättre direkt under det kommande halvåret, så det är bara att vänja sig... :)


Nu är fostret sju till åtta centimeter långt och väger ungefär 23 gram – som en halv banan. De fingeravtryck som ditt barn kommer att bära resten av sitt liv är redan på plats. Om du trycker försiktigt på magen så att bebisen kan känna det, kommer den förmodligen att göra samma rörelser som en bebis som söker efter bröstet.

Om din bebis är en flicka, så har hon ungefär två miljoner ägg i sina äggstockar nu. När hon är född, kommer de att ha halverats till cirka en miljon. Antalet ägg kommer sedan att fortsätta minska och när hon är 17, kommer hon att ha ungefär 200 000 ägg.

För din del har det kanske börjat lätta nu. De flesta kvinnor upplever att graviditetssymptom som att behöva kissa ofta, utmattning och illamående minskar under andra trimestern. Din mage är så pass stor att folk ser att du är gravid, men har ännu inte blivit så stor att den är i vägen. Brösten har redan börjat producera kolostrum, även om det är flera månader kvar till födelsen ännu.

Kommentarer
Postat av: Erlandsabrina

Perfect site with convenient navigation. The design also pleases. Thanks!

2011-02-02 @ 12:30:04
URL: http://erlandsabrina.bloglyric.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0