Drama!..i ett par sekunder :)

Ber i förskott om ursäkt för eventuella osmakliga detaljer. Vill du inte läsa sånt så....läs inte. ;)

Ja, vi fick ett litet "skrämselskott" i tisdags. Var ute på hundklubben för att träna lite när jag som vanligt behövde gå på dass när lilla fröken låg och tryckte på blåsan. Gjorde det jag skulle och torkade mig som vanligt. Reste mig och kände att nåt hängde kvar. Tänkte först hårstrå så jag kände efter med handen i luften under mig och fick istället slem i handen. Bytte raskt handen mot papper och torkade till lite mer. Fick pappret nästan fullt med genomskinligt slem och insåg ganska omgående att det nog var den beryktade slemproppen, för sånt här slem har jag då aldrig haft förr.

Nu är det ju så att den vanligtvis brukar gå ett par dagar eller så innan förlossningen kommer igång så jag blev lite fundersam. Kände ju att det inte var nåt annat på gång i kroppen så sådär supernervös blev jag väl inte. Gick iallafall in i stugan och började fråga ut instruktörskollegan Ann om hur det var när hennes slempropp gick (hon fick barn för snart 2 år sen). Förstod på hennes beskrivning att min tidigare gissning nog varit korrekt.

Jonas ödslade ingen tid utan halade upp telefonen och ringde in till förlossningsavdelningen. Han berättade senare att han blivit jättenervös och kallsvettig, men just då verkade han hur stabil som helst. Det bådar gott inför när det väl är dags på riktigt. :)
Vi pratade med en barnmorska där som var hur gullig och lugn som helst. Hon frågade lite och jag fick beskriva hur det sett ut och hur jag kände mig i övrigt och sånt. Hon förklarade att även om det inte alls är vanligt, så är det heller inte helt ovanligt att slemproppen kan gå så här pass tidigt utan att själva förlossningen för den sakens skull kommer igång. Så länge jag inte får värkar eller vattnet går, så behöver vi inte oroa oss. Jag kan leva på precis som vanligt och skulle inte ens behöva kontakta min vanliga barnmorska i förskott utan kunde bara nämna det när vi ändå ska dit på nästa kontroll.

Pust! Vi är ju inte redo! Det är så mycket vi inte skaffat än... Men men. Vi verkar ju fortfarande ha tid till det som planerat. :) I helgen kommer mamma ner för nån släktforskargrej, och då ska vi inhandla skötbord/spjälsäng. Ska nog peta lite på Jonas så vi kommer oss för att kolla upp leveranstiden på barnstol till bilen oxå. Har bestämt oss för att hyra stol från ett försäkringsbolag. Blir billigare så.

Skulle lillan bestämma sig för att komma tidigare så är det åtminstone så nu att lungorna faktiskt är färdiga. Allt är liksom färdigt, hon ska bara ligga där inne och tjocka på sig nu den sista tiden. Och det är ju skönt att veta iallafall. Det enda som inte funkar är sugreflexen, den får de tydligen inte förrän i v 36 nånstans. Så hon får gott stanna där inne åtminstone tills då för jag vill amma!

Idag hade vi tredje träffen med föräldragruppen. Såg en liten film om förlossning och diskuterade detta efteråt. Vi fick berätta våra tankar inför förlossningen och ställa frågor och sånt. Nu har ju jag tittat på ALLT på tv om förlossningar och frågat ut de allra flesta mammor i min omgivning i flera år, så jag vet inte om jag lärde mig nåt nytt idag. Men intressant är det att höra andras tankar om det och eventuella nya rön.

Vägde mig imorse också och fick plussa på nästan 1½ kg till den tidigare viktuppgången - totalt 10,5 kg plus nu. Hon växer... :)

Kommentarer
Postat av: Alma

Oh, hon tog mig på allvar och är på väg! Fint av dig Lillan, men stanna där inne ett litet tag till. Tids nog träffas vi.

2010-08-29 @ 23:43:41
URL: http://almadrake.blogg.se/
Postat av: Milla

Ja, det är ju ändå för sent för er att hinna träffas nu om hon skulle bestämma sig för ankomst på stört. Så då kan hon lika gärna vänta längre. Tycker jag.



Idag lyckades hon träffa ett revben med en spark för första gången. :D

2010-08-30 @ 08:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0